понеділок, 21 березня 2022 р.

 22.03.2022  група №6 алгебра   (повторення)

Тема уроку: Елементи статистики

1. Передивіться відеоурок за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=pRWaP0j6XP8

2. законспектуйте в зошит

Математична статистика — розділ математики, в якому вивчають методи збору, систематизації, обробки та дослідження статистичних даних для наукових і практичних висновків.


1. Генеральна сукупність та вибірка.


Генеральна сукупність — сукупність всіх об’єктів, що підлягають дослідженню. Обсяг генеральної сукупності, тобто число об’єктів дослідження може бути досить великим, а інколи і нескінченним. Часто буває неможливо дослідити всі об’єкти генеральної сукупності.

У подібних випадках найкращим способом дослідження є вибірковий метод: з генеральної сукупності вибирають її деяку частину — вибірку та досліджують її.

Вибіркою називають сукупність об’єктів, вибраних випадковим чином з генеральної сукупності. Метод математичного дослідження, який полягає у тому, що на основі дослідження вибірки роблять висновок про всю генеральну сукупність називають вибірковим методом.

2. Систематизація і ранжування вибірки.


Важливим етапом дослідження є систематизація отриманих даних (вибірки), тобто подання вибірки у зручному для подальших дій вигляді.

Приклад 1. Всі одинадцятикласники деякого району писали одну й ту гаму перевірочну контрольну роботу з математики за текстами районного управління освіти. Вибірку склали 30 навмання обраних робіт цих одинадцятикласників. Нехай вибрані одинадцятикласники дістали наступні оцінки.


4

3

10

6

2

8

7

5

9

11

7

12

1

8

4

9

6

7

10

5

9

6

8

3

11

7

2

8

4

10


Дані цієї вибірки можна систематизувати у таблицю за кількістю набраних балів.


Отриманий бал за контрольну роботу

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Кількість учнів

1

2

2

3

2

3

4

4

3

3

2

1



Також дані вибірки можна систематизувати за рівнями навчальних досягнень.


Рівень навчальних досягнень

Початковий рівень

Середній рівень

Достатній рівень

Високий рівень

Кількість учнів

5

8

11

6


Операцію розташування випадкових величин вибірки за принципом неспадання називають ранжуванням вибірки. При ранжуванні вибірки кожне наступне число вибірки не менше за попереднє.

Приклад 2. В результаті ранжування вибірки, розглянутої в прикладі 1 цього пункту, матимемо 1; 2; 2; 3; 3; 4; 4; 4; 5; 5; 6; 6; 6; 7; 7; 7; 7; 8; 8; 8; 8; 9; 9; 9; 10; 10; 10; 11; 11; 12.

3. Вибіркові характеристики.


При статистичних дослідженнях вибірки важливим етапом є оцінювання її числових характеристик, які називають вибірковими характеристиками.

Розмах вибірки R — це різниця між найбільшим і найменшим значенням випадкової величини у вибірці.

Для вибірки, розглянутої в прикладі 1 попереднього пункту, маємо R = 12 - 1 = 11.

Мода вибірки М O — те значення випадкової величини, що зустрічається у вибірці найчастіше.

Для вибірки, розглянутої в прикладі 1 попереднього пункту є дві моди — це числа 7 і 8. Можна записати М O 1 = 7; М O 2 = 8.

Медіана вибірки Ме — серединне значення ранжованої вибірки.

Медіана ділить ранжовану вибірку на дві рівні за кількістю частини. Якщо у вибірці непарна кількість випадкових величин, то його медіаною є число, яке стоїть посередині.

Наприклад, у ранжованій вибірці:

що складається з 7 випадкових величин, медіаною є число 3. Можна записати Ме = 3.

Якщо у вибірці парне число випадкових величин, то медіана — середнє арифметичне двох чисел, що стоять посередині.

Наприклад, у ранжованій вибірці:

що складається з 8 випадкових величин, медіана — це середнє арифметичне чисел 4 і 5, що стоять посередині ряду. Отже, Ме = (4 + 5)/2.

Середнє арифметичне вибірки — це середнє арифметичне всіх її значень x 1; x 2; x 3;…; xn.

Так, наприклад, середнє арифметичне вибірки, розглянутою у прикладі 1 попереднього пункту знаходиться наступним чином:

4. Графічна форма подання статистичної інформації.


Статистичну інформацію можна подавати у вигляді гістограм. На малюнку 132 подано гістограму розподілу кількості учнів в залежності від отриманого балу, побудовану за відповідною таблицею прикладу 1, пункту 3 цього параграфа.


Також зручно подавати статистичну інформацію у вигляді кругових діаграм, у яких градусна величина сектора будується пропорційно до зображуваної величини. На малюнку 133 подано кругову діаграму розподілу кількості учнів в залежності від рівня навчальних досягнень, побудовану за відповідною таблицею прикладу 1, пункту 3 цього параграфа.




Немає коментарів:

Дописати коментар