вівторок, 15 березня 2022 р.

 група № 6                              алгебра   (повторення  3 уроки)

11.03.2022          Тема уроку: Текстові задачі

1.Передивіться відеоурок за посиланням

      https://www.youtube.com/watch?v=047VOZuDZxs

2.Законспектуйте в зошит

Виконуючи розв'язання задачі, потрібно провести аналіз тексту завдання і
послідовно відповісти на питання:
1. Які величини треба знати?
2. Яка з величин відома, а яка ні?
3. Що потрібно знати, щоб знайти цю величину?
4. Як це дізнатися, виходячи з умови задачі?
Приклад:
Два велосипедиста виїхали одночасно назустріч один одному з однаковою швидкістю.
Через який час вони зустрінуться, якщо відстань між ними — 72 км, а швидкість — 12 км/год?

Розв'язок:
 
1. Яка швидкість зближення велосипедистів?
12 + 12 = 24 (км/год).

2. Через який час велосипедисти зустрінуться?
72 : 24 = 3 (год).

Відповідь: велосипедисти зустрінуться через 3 години.
Приклад:
У перший день продали 25 кг яблук, у другий — 40 кг, а в третій день продали 55 кг яблук.
Скільки всього яблук продали за три дні?
 
Розв'язок:
 
25 + 40 + 55 = 120 (кг)
 
Відповідь: усього яблук продали за три дні 120 кг.
Приклад:
В одному шматку 150 м дроту, а в іншому на 35 м менше.
Скільки метрів дроту в двох шматках разом?
 
Розв'язок:
 
1. Скільки метрів дроту в другому шматку?
150 - 35 = 115 (м)
 
2. Скільки метрів дроту в двох шматках разом?
150 + 115 = 265 (м)
 
Відповідь: дроту в двох шматках разом 265 м.
Приклад:
Двадцять ящиків важать 3 т.
Скільки кілограмів важить один ящик?
 
Розв'язок:
 
3 т : 20 = 3000 кг : 20 = 150 кг
 
Відповідь: один ящик важить 150 кг.
Приклад:
У перший день бригада зібрала 700 кг картоплі, а в другий день у 2 рази більше, ніж у перший.
На скільки кілограмів картоплі зібрала бригада більше у другий день?
 
Розв'язок:
 
1. Скільки кілограмів картоплі зібрала бригада у другий день?
7002=1400 (кг)
 
2.  На скільки кілограмів картоплі зібрала бригада більше у другий день?
1400 - 700 = 700 (кг)
Відповідь: на 700 кг картоплі зібрала бригада більше у другий день.
Приклад:
На першій полиці стояло в 3 рази більше книг, ніж на другій.
На двох полицях разом стояло 120 книг.
Скільки книг стояло на кожній полиці?
 
Розв'язок:
 
1. Скільки частин припадає на всі книги?
 1 + 3 = 4 (частини)
 
2. Скільки книжок припадає на одну частину?
120 : 4 = 30 (книг) — число книг на другій полиці.
 
3.  Скільки книг стояло на першій полиці?
303=90 (книг)
 
Відповідь: 90 книг стояло на першій полиці, 30 книг стояло на другій полиці.


15.03.2022      Тема уроку: Похідна та її застосування

1.Передивіться відеоурок за посиланням


2. Законспектуйте в зошит

Достатня умова зростання (спадання) функції на проміжку

Відомо, що функцію y = f(х) називають зростаючою на деякому проміжку, якщо для будь-яких х1 і х2, що належать проміжку, з умови х2 > x1 випливає, що f(х2) > f(х1).

Дотична в кожній точці графіка зростаючої функції (див. рис. 1), утворює з додатним напрямом осі ОХ або гострий кут, або кут, що дорівнює нулю (в останньому випадку дотична є паралельною осі ОХ).

Виходячи з геометричного змісту похідної, tg а = f'(x0). Це означає, що похідна в кожній точці проміжку невід’ємна, тому для зростаючої функції f(х) виконується умова

f'(x) ≥ 0.

Рис. 1

Функцію y = f(х) називають спадною на проміжку, якщо для будь-яких х1 і х2, що належать цьому проміжку, з умови х2 > х1 випливає, що f(х2) < f(х1). Дотична в кожній точці графіка спадної функції (рис. 2) утворює з віссю ОХ або тупий кут, або кут, що дорівнює нулю, тому для функції f(х), яка спадає на деякому проміжку, виконується умова f'(х) ≤0.

На рис. 3 видно також, що одна й та сама функція може на одному проміжку області її визначення зростати, а на іншому — спадати. Характер поведінки функції на кожному із цих проміжків визначається знаком її похідної.

Отже, наочне уявлення дозволяє- сформулювати властивості зростаючих та спадних функцій.

Якщо функція у = f(х) диференційована і зростає на деякому проміжку, то її похідна на цьому проміжку невід’ємна.

Якщо функція у = f(х) диференційована і спадає на деякому проміжку, то її похідна на цьому проміжку недодатна.

Проте для розв'язування задач особливо важливими є обернені твердження. які виражають ознаки зростання і спадання функції на проміжку. Нехай значення похідної функції у = f(х) додатні на деякому проміжку, тобто f'(х) > 0. Оскільки f'(x) = tg а, то з умови tg а > 0 випливає, що дотичні, проведені до графіка функції в будь-якій точці цього інтервалу, утворюють гострі кути з додатним напрямом осі ОХ. У цьому випадку графік функції «піднімається» на заданому проміжку, тобто функція зростає (рис. 4).

Якщо f'(x) < 0 на деякому проміжку, то кутовий коефіцієнт дотичної tg а = f'(х) до графіка функції у = f(х) від’ємний. Це означає, що дотична до графіка функції утворює з віссю ОХ тупий кут і графік функції на даному проміжку «опускається», тобто функція f(х) спадає (рис. 5).

Рис. 3

Рис. 4

Рис. 5

Якщо f'(x) > 0 на проміжку, то функція f(x) зростає на цьому проміжку.

Якщо f'(х) < 0 на проміжку, то функція f(x) спадає на цьому проміжку.

Ці два твердження називають ознаками зростання (спадання) функції на проміжку.

Проміжки зростання і спадання функції часто називають проміжками монотонності цієї функції.

Поняття екстремуму функції

При дослідженні поведінки функції в деякій точці зручно користуватися поняттям околу. Окопам точки а називають будь-який інтервал, що містить цю точку.

Наприклад: інтервали (2; 5), (2,5; 3,5), (2,9; 3,1) — околи точки 3.

Розглянемо графік функції, зображений на рис. 6. Як видно з рисунка, існує такий окіл точки х = а, що найбільше значення функція у = f(x) у цьому околі набуває в точці х = а. Точку х = а називають точкою максимуму цієї функції.

Аналогічно точку х = b називають точкою мінімуму функції у = f(x), оскільки значення функції в цій точці найменше порівняно зі значеннями функції в деякому околі точки b.

Означення. Точка а з області визначення функції f(х) називається точкою максимуму цієї функції, якщо існує такий окіл точки а, що для всіх х ≠ а із цього околу виконується нерівність f(х) < f(a) (рис. 7).

Означення. Точка b із області визначення функції f(x) називається точкою мінімуму цієї функції, якщо існує такий окіл точки b, що для всіх х ≠ b із цього околу виконується нерівність f(x) > f(b) (рис. 8).

Точки максимуму і точки мінімуму називають точками екстремуму функції, а значення функції в цих точках — екстремумами функції (максиму i мінімум функції).

Точки максимуму позначають хmax, а точки мінімуму — хmin. Значення функції в цих точках, тобто максимуми і мінімуми функції, позначають відповідно уmax і уmin.

Рис. 6

Рис. 7

Рис. 8

Необхідна умови екстремуму

Розглянемо функцію у = f(х), яка визначена в деякому околі точки х0 і має похідну в цій точці.

Якщо х0 — точка екстремуму диференційованої функції у = f(х), то f'(x) = 0.

Це твердження називають теоремою Ферма на честь французького математика П’єра Ферма (1601—1665).

Теорема Ферма має наочний геометричний зміст: у точці екстремуму дотична паралельна осі абсцис, і тому її кутовий коефіцієнт f'(x0) дорівнює нулю (рис. 9).

Рис. 9

Наприклад: функція f(х) = х2 - 2 має в точці х0 = 0 мінімум (рис. 10), її похідна f'(0) = 0.

Функція f(х) = 1 - х2 (рис. 11) має максимум у точці , x0 = 0, f'(х) = -2х і f'(0) = 0.

Слід зазначити, що якщо f'(х0)= 0, то х0 необов’язково є точкою екстремума.

Наприклад, якщо f(х) =х3, то f'(х) = Зх2 і f'(0) = 0. Проте точка х = 0 не є точкою екстремуму, оскільки функція f(х) =х3 зростає на всій числовій осі (рис. 12).

Рис. 10

Рис. 11

Рис. 12

Рис. 13

Рис. 14


Отже, точки екстремуму диференційованої функції треба шукати тільки серед коренів рівняння f'(х) = 0, але не завжди корінь рівняння f'(х) = 0 є точкою екстремуму.

Внутрішні точки області визначення функції y = f(х), у яких похідна дорівнює нулю, називають стаціонарними. Отже, для того щоб точка х0 була точкою екстремуму, необхідно, щоб вона була стаціонарною.

Сформулюємо достатні умови для того, щоб стаціонарна точка була точкою екстремуму, тобто умови, при виконанні яких стаціонарна точка є точкою максимуму або мінімуму функції.

Якщо похідна ліворуч стаціонарної точки додатна, а праворуч—від’ємна, тобто при переході через цю точку похідна змінює знак із «+» на «-», то ця стаціонарна точка є точкою максимуму (рис. 13).

Дійсно, у цьому разі ліворуч стаціонарної точки функція зростає, а праворуч — спадає, отже, дана точка є точкою

максимуму.

Якщо похідна ліворуч стаціонарної точки від’ємна, а праворуч —додатна, тобто при переході через стаціонарну точку похідна змінює знак із «-» на «+», то ця стаціонарна точка є точкою мінімуму (рис. 14).

Якщо при переході через стаціонарну точку похідна не змінює знака, тобто ліворуч і праворуч від стаціонарної точки похідна додатна або від’ємна, то ця точка не є точкою екстремуму.

Найбільше і найменше значений функції на проміжку

Розглянемо рис. 15 і 16, на яких зображено графіки функцій у = f (х) і у = g (х), заданих на відрізку [а; b].

Рис. 15

Рис.16

Функція у = f(х) зростає, а функція у = g (x) спадає. На відрізку [а; b] найменше значення функції у = f(x) дорівнює f (а), а найменше значення функції y = g(x) дорівнює g (b). Відповідно найбільші значення цих функцій наданому відрізку дорівнюють f(b) тa g (а). Отже, якщо функція неперервна і зростає (спадає) на деякому відрізку, то найбільшого і найменшого значень функція набуває на кінцях цього відрізка.

Розглянемо рис. 17, на якому зображено графіки трьох функцій. Аналіз цих графіків свідчить, що найбільше і найменше значення функцій неперервних і диференційованих на проміжку [а; b] досягаються цими функціями, або на кінцях відрізка, або в стаціонарних точках.

Отже, неперервна і диференційована функція па заданому відрізку набуває найбільшого і найменшого значень у стаціонарних точках або на кінцях відрізка

Рис. 17

3. Виконайте вправи

1. Знайдіть проміжки спадання функції f(х) = х3 - 3х2.


2. Знайдіть максимум функції, графік якої зображено на рисунку.

3. Знайдіть найбільше значення функції f(x)=x + e на відрізку [-1; 2].

4. Знайдіть найбільше значення функції а(x) =  на відрізку [-2; 0].

5.Знайдіть проміжки зростання функції у = х2 - 6х + 9.


18.03.2022  Тема уроку:  Інтеграл та його застосування

1. Передивіться відеоурок за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=4YehcNQQdcE

2. Законспектуйте в зошит

Геометричний зміст ви значеного інтеграла

Площам криволінійної трапеції (фігура, обмежена графіком неперервної додатної на проміжку (а; b] функції f(х), віссю Ох та прямими х = а, х = b) обчислюється за формулою S =  (рис. 1).

Рис. 1

Фізичний зміст визначеного інтеграла

Під час прямолінійного руху переміщення s чисельно дорівнює

,

де v (t) — швидкість руху (рис. 2).

Рис. 2

Площа фігури

Якщо на заданому проміжку [а; b] неперервні функції у = f(х) і у = g (x) мають властивість f(x) ≥ g(x) для всіх х є [а; b], то S = - g(x))dx (рис. 3)

Рис. 3

Обчислення площ

Приклад 1. Обчисліть площу фігури, обмеженої лініями у = х2 і у = -х + 2.            Розв’язання

Зобразимо схематично графіки даних функцій і заштрихуємо фігуру, площу якої необхідно знайти (див. рис. 8). Для знаходження меж інтегрування розв’яжемо рівняння:

x2 = -х + 2; x2 + х - 2 = 0; х = -2 або х = 1.

Тоді S =  — x2)dx =  = - -  + 2 — ( — 2 - 4) = - + 1,5 + 6 = 7,5 — 3 = 4,5.

Відповідь: 4,5.

Рис 8

Об’єм тіла обертання

Об’єм тіла, утвореного обертанням навколо осі Ох криволінійної трапеції, обмеженої графіком неперервної й невід’ємної на проміжку [а; b] функції y = f(x) та прямими х = а і х = b (рис. 9), дорівнює

V = .

Рис. 9

Приклад 2. Знайдіть об’єм тіла, утвореного обертанням навколо осі Ох фігури. обмеженої синусоїдою у = sin x та прямими x = 0 і х =  (рис. 10).

Розв’язання

Рис. 10

Відповідь: .

3. Виконайте вправи

1. Знайдіть площу криволінійної трапеції, зображеної на рисунку.   

2. Обчисліть площу фігури, обмеженої лініями у = х2, у = 0, х = 2.

3. Обчисліть площу фігури, обмеженої лініями у = , у = 0, х = 1, х = 4.

4. Тіло рухається прямолінійно зі швидкістю v (t) = t3 + t (м/с). Знайдіть шлях, пройдений тілом за проміжок часу від t = 1 с до t = 2 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар