вівторок, 4 травня 2021 р.

 05.05.2021 група №14             Алгебра і початки аналізу

Тема уроку:  Застосування похідної до дослідження функцій та побудови графіків функцій

1. Повторити теоретичний матеріал :

Алгоритм дослідження функцій:

1) Знаходимо область визначення функції у = f(x).

2) Досліджуємо функцію на парність, непарність та періодичність (для тригонометричних функцій).

3) Знаходимо точки перетину функції у = f(x) з осями координат (якщо їх можна знайти).

4) Знаходимо похідну f '(x) та критичні точки.

5) Знаходимо проміжки зростання, спадання, точки екстремуму, екстремуми функцій.

6) Досліджуємо поведінку функції на кінцях проміжків області визначення (якщо можна дослідити).

7) Використовуючи отримані результати, будуємо графік функцій або його ескіз.

Приклад 1. Дослідити функцію  та побудувати її графік.

Розв’язання. 1) Область визначення: D(f) = R.

 функція парна, її графік симетричний відносно осі ординат.

3) Точка перетину з віссю Оу: 

Точки перетину з віссю Оу:  (розв’яжіть рівняння самостійно).

Отже, маємо точки перетину з осями координат: (0;-4), (2;0), ( -2;0).

 критичні точки х1 = 0; х2= 1; х3 = -1.

5) Складаємо таблицю у якій позначаємо проміжки зростання, проміжки спадання та критичні точки:

x

(-∞;-1)

-1

(-1;0)

0

(0;1)

1

(1;+∞)

f ‘(х)

-

0

+

0

-

0

+

f(x)

-4,5

-4

-4,5

Висновок

Функція спадає

min

Функція зростає

mах

Функція спадає

mіn

Функція зростає

В таблиці наведено також висновки про критичні точки (чи є вони точками максимуму чи точками мінімуму).

6) Оскільки D(f) = R, то немає кінців області визначення.

7) Будуємо графік функції використовуючи результати дослідження - малюнок 105.


Побудова графіка функцій (або його ескізу) допомагає при розв’язуванні деяких задач, пов’язаних із знаходженням коренів рівняння (їхньої кількості, найближчих значень тощо).

Приклад 2. 1) Дослідіть функцію f(х) = (х - 3 ) та побудуйте ескіз її графіка. 

2) Скільки коренів має рівняння (х - 3) = а залежно від значення параметра а?

Розв’язання завдання 1.

1) D(f) = [0;+∞).

2) Функція ні парна, ні непарна, оскільки її область визначення не симетрична відносно нуля.

3) Точка перетину з віссю Оу: х = 0; у = 0. Точки перетину з віссю Ох: у = 0; (х – 3)  = 0 ; х1 = 3; х2 = 0.

х = 1 - критична точка.

5) Складаємо таблицю:


X

0

(0;1)

1

(1;+∞)

f ‘(х)

не існує

-

+

+

f(x)

0

-2

Висновок

Точка належить графіку

Функція спадає

mіn

Функція зростає


6) Точка (0;0) належить графіку функції.

7) Ескіз графіка показано на малюнку 106.


2. Передивіться відеоурок за посиланням:

https://uroky.com.ua/zastos

uvannja-pohidnoi-do-doslidzhennja-funkcij/

3. Виконайте завдання:

Запитання 1

Для функції у=х3+ х2 знайти точку максимуму

варіанти відповідей
 

 -3/2

 
 

 -2/3

 
 

0

 
 

 2/3

Запитання 2

Знайти критичні точки функції у=х4/4 - x3/3, дослідити та побудувати графік функції

варіанти відповідей
 

0

 
 

1

 
 

2

 
 

3

Запитання 3

Скільки точок екстремуму має функція, графік похідної якої зображено на малюнку?

варіанти відповідей
 

неможливо визначити

 
 

3

 
 

жодної

 
 

2

Запитання 4

Скільки проміжків спадання містить функція, графік похідної якої зображено на малюнку?

варіанти відповідей
 

1

 
 

2

 
 

3

 
 

неможливо визначити

Немає коментарів:

Дописати коментар