12.04.2021 група №7 математика (факультативи 12.04, 13.04, 14.04)
Тема уроку: Розв'язування задач з теми
"Вектори і координати у просторі"
1. Актуалізація опорних знань:
Координати вектора в просторі
Якщо початком вектора є точка А(хA; уА; zA), а кінцем — точка В(хB; уB; zB), то (xB - xA; yB - yA; zB - zA)(рис. 1).
Рис. 1
Довжина вектора в просторі
Якщо є вектор (а1; а2; а3), то || = + , де || — модуль вектора, a1, а2, а3 — його координати.
Одиничним називається вектор , у якого || = 1.
Нульовим називається вектор (або 0), у якого початок і кінець збігаються. Нульовий вектор не має визначеного напрямку, а його модуль дорівнює нулю.
2. Розв'язування задач
Задача 1. Знайдіть координати і довжини векторів i , якщо А(2; -3; -1), В(-4; -8; 5), С (3; 1; -2).
Розв’язання
(- 4 - 2; -8 - (- 3); 5 - (- 1)) = (-6; -5; 6);
(3-2; 1- (- 3); - 2 - (- 1)) = (1; 4; - 1).
||= = ; = = = 3.
Відповідь: = (-6;-5;6), = (1;4;-1), = ; = 3.
Рівність векторів у просторі
Якщо
(а1;а2;а3) = (b1;b2;b3), то
Якщo то (a1; а2; а3) = (b1;b2;b3).
Протилежні вектори в просторі
Якщо маємо (a1; a2; а3), (b1;b2;b3) i = -, то
Якщо маємо (а1;а2;а3), (b1;b2;b3) і то = -
Сума векторів
У просторі для трьох векторів (ОА, ОС і OO1), які не лежать в одній площині й мають спільний початок (О), їхня сума зображається діагоналлю паралелепіпеда (ОB1), побудованого на цих векторах, причому початок вектора-суми збігається з початком цих векторів (рис. 2).
Координат вектора-суми векторів дорівнюють сумі відповідних координат даних векторів.
Рис. 2
Сума векторів у просторі
(а1; а2;a3) + (b1; b2; b3) = (а1 + b1; а2 + b2; a3 + b3).
Різниця векторів у просторі (а1; а2; а3) - (b1; b2; b3) = (а1 - b1; а2- b2; a3 - b3).
Множення вектори на число в просторі
∙ (а1; а2; а3) = (а1; а2; а3).
Задача 2. Задано вектори (3; -2; -1); (1; 1; 2); (-3; 2; 4). Знайдіть координати векторів = + , = - , = 2 + 3 - .
Розв’язання
= + = = ; = = = = ;
= 2 + 3 - = 2 ∙ + 3 - =
= .
Відповідь: = ; = ; =
Колінеарність векторів у просторі
Якщо є вектори (а1; a2; а3), (b1, b2; b3) і вони колінеарні, то = =
Якщо є вектори (а1; а2; а3), (b1; b2; b3) і = = , то і — колінеарні вектори.
Задача 3. Знайдіть значення m і n, при яких вектори (3; m; 5) і (- 6; - 2; n) колінеарні.
Розв’язання У колінеарних векторів координати пропорційні, звідси = = .
Маємо два рівняння:
1) = , тоді m = = 1;
2) = , тоді n = = -10.
Відповідь: m = 1, n = -10.
Скалярний добуток двох векторів у просторі
Якщо є вектори (a1; а2; a3), (b1; b2; b3), то ∙ = a1b1+ a2b2 + a3b3.
Теорема
Скалярний добуток двох векторів і дорівнює добутку довжин цих векторів на косинус кута між ними (рис. 3).
Отже, ∙ = || ∙ || ∙ cos.
Задача 4. Знайдіть кут між векторами (1; 2; - 3) і (2; -1; - 4).
Розв'язання
Скористаємося формулою cos = = ∙ = 1 ∙ 2 + 2 ∙ (-1) + (-3) ∙ (-4) = 2 - 2 + 12 = 12.
||= , ||= = ,
тоді cos = = = = .
Звідси = arcos .
Відповідь: arcos .
Рис. 3
Ознака перпендикулярності векторів
Якщо вектори перпендикуляри і (рис. 4), то їхній скалярний добуток дорівнює нулю.
І навпаки, якщо скалярний добуток відмінних від нуля векторів дорівнює нулю, то вектори перпендикулярні.
Задача 5. При якому значенні р вектори
(3; р: -1) і (р; -2; 5) взаємно перпендикулярні?
Розв’язання
Два ненульові вектори перпендикулярні тоді і тільки тоді, коли їхній скалярний добуток дорівнює нулю.
∙ = 3 ∙ p + p ∙ (-2) + (-1) ∙ 5 = 3р - 2р - 5 = р - 5, ∙ = 0, тоді р - 5 = 0. Звідси р = 5.
Відповідь: р = 5.
Рис. 4
Розглянемо розв’язання деяких задач.
Задача 6. Знайдіть довжину діагоналі АС паралелограма ABCD, якщо А (2; -6; 0), В (-4; 8; 2), D(0; -12; 0).
Розв’язання
Оскільки (- 6; 14; 2), (- 2; - 6; 0), то = + , (- 8; 8; 2) (див. рисунок).
Рис. 5
Тоді || = = = 2.
Відповідь: 2.
Задача 7. Знайдіть кут між стороною АС і медіаною BМ трикутника ABC, якщо А (- 3; - 5; 1), В (- 4; - 1; - 2) і С (3; 3; 1).
Розв’язання
Кут між стороною АС та медіаною ВМ дорівнює куту між векторами та (див. рисунок) або, якщо кут між цими векторами тупий, куту 180° - . Знайдемо координати точки М:
M (; ; ) = M(0; -1; 1).
Тоді (-4; 0; -3), (-3; -4; 0);
cos = = == .
= arcos - гострий кут. Отже, кут між стороною АС та медіаною ВМ дорівнює arcos
Відповідь: arcos .
Рис. 6
Задача 8. Обчисліть площу паралелограма, побудованого на векторах (3; 0; -4) і (0; 5; 0).
Розв’язання
Нехай паралелограм ABCD побудований на векторах і (див. рисунок).
Площа паралелограма дорівнює добутку суміжних сторін на синус кута між ними: 5 = || ∙ || sin (див. рисунок).
|| = = 5; || = = 5; cos = = = 0.
Оскільки cos = 0, то = 90°. Тоді sin = 1 і S = 5 ∙ 5 ∙ 1 = 25.
3. Перегляньте відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=uqhLi0IDVQw
4. Розв'язати самостійно у зошитах №851 - №870 підручника ст 264.
______________________________________________________
13.04.2021 7 група (факультатив)
Тема уроку: Властивості показникової функції. Побудова графіків.
1. Актуалізація опорних знань.
https://www.youtube.com/watch?v=c4sTdf9ltRs
3. Виконати тести
Яка з функцій є показниковою?
Які із заданих функцій зростають?
На якому з рисунків зображено графік показникової функції?
Графік якої функції задано на рисунку?
Виберіть всі нерівності, в яких m > n
Виберіть нерівності, для яких виконується умова: 0 < а < 1
14.04.2021 7 група (факультатив)
Тема уроку: Показникові рівняння та нерівності
1. Зразки розв'язування показникових рівнянь та нерівностей:
https://www.youtube.com/watch?v=4-hQ3xToGyA
2. Розв'язати самостійно:
Обчислити:(1 2/3)²
Запишіть у вигляді степеня з раціональним показником: ∜7³
Обчислити: (х¹ ⅓)¼
Яка з функцій є показникова?
Порівняйте показники стереня m i n , якщо 4,3m <4,3n
З даних функцій назвати зростаючу:
Розв'язати рівняння: 27х=81
Розв'язати рівняння: 3 * 9х=1
Розв'яжіть рівняння: 62х-7⋅6х+6 = 0
Розв"язком рівняння: 2х+2 + 2х = 5
Розв"яжіть рівняння: 9^(х2 - х - 6 ) = 1
Серед наведених нижче функцій виберіть зростаючу показникову функцію
Дана функція у=3х є
Яке з рівнянь не є показниковим?
Розв"язком якого з рівнянь є число (-1)?
Чому дорівнює х, якщо (1/9)х = 27 ?
Розв'язати рівняння: 3х =2х
Розв'яжіть нерівність: 23-6х >1
Розв'яжіть нерівність: (1/5)4х>(1/5)12
Розв'язати нерівність: (2,8) (х2-9х-10) ∕ х≥1
Розв'язати нерівність: 72х+1-8·7х+1<0
Немає коментарів:
Дописати коментар