04.11.2022 група №14 алгебра і початки аналізу
Тема уроку: Ірраціональні вирази
1. Передивіться відеоурок
https://www.youtube.com/watch?v=xIofdw2h1jQ
2. Законспектуйте в зошит і вивчіть
Рівняння називають ірраціональними, якщо воно містить невідомі під знаком кореня.
Розглянемо деякі види ірраціональних рівнянь та методи їх розв’язування.
1. Рівняння  = a , a - число.
 = a , a - число.
Схему розв’язування рівняння  = a, де а — число, п ≥ 2 — натуральне число подано у вигляді таблиці.
 = a, де а — число, п ≥ 2 — натуральне число подано у вигляді таблиці.
 = a, а - число, n ≥ 2 - натуральне число
 = a, а - число, n ≥ 2 - натуральне число
| n - парне | n - непарне | |
| а ≥ 0 | а < 0 | f(x) = аn | 
| f(x) = аn | рівняння не має розв’язків | |
Приклад. Розв’яжіть рівняння:

Розв’язання.

3) рівняння не має розв’язків;

Схему розв’язання рівняння  = 
 , n ≥ 2 - натуральне число, подамо у вигляді таблиці.
 , n ≥ 2 - натуральне число, подамо у вигляді таблиці.
 = 
 , n ≥ 2 - натуральне число
 , n ≥ 2 - натуральне число
| n - парне | n - непарне | 
| 
 | f(x) = g(x) | 
Приклад. Розв’яжіть рівняння:

Розв’язання. 1) Маємо 4х - 2 = 5х + 7; х = -9;
2) Рівняння рівносильне системі:

З першого рівняння маємо х 1 = -1; х2 = 2. Але умову х ≥ ½ задовольняє лише другий корінь. Отже, х = 2 - єдиний корінь рівняння.
Подамо у вигляді таблиці схему розв’язання рівняння  = g(x), де n ≥ 2 - натуральне число.
 = 
 , n ≥ 2 - натуральне число
 , n ≥ 2 - натуральне число
| n - парне | n - непарне | 
| 
 | f(х) = [g(х)]п | 
Приклад. Розв’яжіть рівняння:

Розв’язання. 1) Піднесемо ліву і праву частини рівняння до третього степеня 
2) Рівняння рівносильне системі

Рівняння х2 - 9х + 18 = 0 має корені х 1 = 3; х2 = 6. Але умову х ≤ 4 задовольняє лише перший з них. Отже, х = 3 - єдиний корінь рівняння.
Визначення виду виразу відбувається за зовнішнім виглядом:
При перетворенні ірраціональних виразів дотримуються строгого порядку дій і використовують теореми арифметичного кореня.
Основні операції при перетворенні ірраціональних виразів:
Додавання та віднімання. При додаванні або відніманні ірраціональних виразів їх пишуть одне за іншим зі збереженням їх знаків. Якщо ірраціональні вирази мають однакові показники коренів і підкореневі вирази, то вирази розглядають як подібні.
Множення та ділення. При множенні (діленні) ірраціональних виразів з однаковими показниками коренів перемножуються (діляться) їх підкореневі вирази.
Піднесення кореня до степеня. Щоб піднести до степеня ірраціональний вираз, слід піднести до степеня його підкореневий вираз.
Винесення множника з під знака кореня. Для винесення множника з під знаку кореня необхідно представити підкореневий вираз у вигляді декількох множників, так, щоб один з них можна було винести з під кореня.
Скорочення степеня кореня. Величина ірраціонального виразу не зміниться, якщо показник кореня і підкореневого виражу помножити або розділити на одне й те саме число. На основі цієї властивості виконують зведення коренів до спільного показника.
3. Виконайте вправи
1. Обчисліть значення виразу:
а)  ; б)
; б)  ; в)
; в) 
2. Знайдіть значення виразу:
а)  ; б)
; б)  ; в)
; в)  ; г)
; г)  .
.
3. При якому значенні х правильна рівність:
а)   ; б)
; б)  ; в)
; в)  ?
?
4. Скоротіть дріб:
а)  ; б)
; б)  ; в)
; в)  .
.


 
Немає коментарів:
Дописати коментар